De chat is bedoeld voor mensen die te maken hebben met huiselijk geweld en voor omstanders. Professionals willen wij vragen de chat niet te gebruiken, maar te bellen met het telefoonnummer van Veilig Thuis.
Wij willen een extra laagdrempelige mogelijkheid bieden om met Veilig Thuis in contact te komen. Een manier die onder andere in tijden van corona meerwaarde kan hebben. Bellen kan immers lastig zijn als je met elkaar thuis zit.
Via de ‘pop-up’ op de website kunt u zien of de chat open of gesloten is. Is de chat geopend, dan kunt u op de knop ‘Start de chat’ klikken. Er wordt dan een aanmeldformulier geopend.
Het chatten met Veilig Thuis is volledig anoniem. We hebben alleen uw ‘Nickname’ nodig en de Veilig Thuis-regio waarmee u wilt chatten, zodat we u met de juiste medewerker kunnen verbinden. Eventueel kunt u alvast een aantal extra vragen beantwoorden. Op het moment dat u klikt op ‘Start de chat’, wordt er verbinding gezocht met een beschikbare chatmedewerker. U ziet vanzelf wanneer u aan de beurt bent.
Bovenin het scherm ziet u altijd met wie u aan het chatten bent. Als u klaar bent met chatten, klikt u op het kruisje rechtsboven in het scherm om af te sluiten. Klikt u per ongeluk op het kruisje bovenin het scherm, dan is dat geen probleem. Het is altijd mogelijk om terug te gaan naar het chatgesprek.
Bellen kan soms lastig zijn als je met elkaar thuis bent. Ook vinden sommige mensen het lastig om de telefoon te pakken om advies te vragen over huiselijk geweld of kindermishandeling. Een chat kan in dat geval een middel zijn om toch met een medewerker van Veilig Thuis in contact te komen.
Tijdens de corona-maatregelen monitoren we het gebruik van de chat. Na deze fase volgt een evaluatie. We bekijken dan of we de chat blijvend willen aanbieden.
Ja de chat is bij alle 26 Veilig Thuis-organisaties beschikbaar.
U kunt van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur chatten met Veilig Thuis. Op alle andere momenten kunt u ook bellen met Veilig Thuis via 0800-2000.
Op dit moment is het nog niet mogelijk om ’s avonds te chatten met alle Veilig Thuis-organisaties.
De medewerkers van Veilig Thuis zijn deskundig in het meedenken en adviseren in situaties van huiselijk geweld. De medewerkers die achter de chat zitten, zijn getraind in het voeren van een chatgesprek.
U kunt de chat gebruiken om een advies te vragen aan Veilig Thuis op het moment dat u of iemand in uw omgeving te maken heeft met huiselijk geweld of kindermishandeling. Wilt u een melding doen? Dan vragen we u om te bellen via 0800-2000.
Ja dat is mogelijk. Zorg er dan wel voor dat u bij het starten van de chat de juiste regio aanklikt.
Als er een dreigende situatie ontstaat en/of een incident plaatsvindt, neem dan telefonisch contact op met Veilig Thuis via 0800-2000. Of bel met 112.
Het chatten met Veilig Thuis is 100% anoniem. Wij weten niet wie u bent en dit hoeft u ons ook niet te vertellen. Het chatgesprek is niet terug te herleiden naar u als persoon. Veilig Thuis maakt in haar systeem anoniem een registratie van het advies dat u heeft gekregen.