Hulp nodig? Bel gratis 24 uur per dag 0800-2000 | Direct nood? Bel 112Deze site direct verlaten

Ik maak me zorgen om iemand

Soms merk je dat er iets aan de hand is, maar is het moeilijk om te bepalen wat precies. Het kan zijn dat er sprake is van huiselijk geweld, kindermishandeling, ouderenmishandeling of mensenhandel. Dan is er vaak herrie, ruzie, wordt er iemand mishandeld, uitgescholden of verwaarloosd. Ook komt het voor dat er psychische druk wordt uitgeoefend. Er wordt bedreigd, gestalkt of er worden dingen verboden. Of er is sprake van afpersing en seksueel misbruik.

Als iemand in zo’n onveilige situatie zit, is het belangrijk dat er hulp komt. Want het geweld stopt niet vanzelf. Iemand moet de eerste stap zetten. Ben jij dat?

Wat kun je doen?

Iemand anders kijkt misschien op een heel andere manier naar jouw verhaal. Neem contact op met Veilig Thuis zodat we samen kunnen bespreken wat je het beste kunt doen. Bij ‘over geweld’ is veel informatie te vinden over verschillende vormen van kindermishandeling en huiselijk geweld. Dit kan je helpen om jouw zorgen te beoordelen.

Praten met degene over wie je je zorgen maakt is een grote stap. Je weet meestal niet precies wat er aan de hand is. En je wilt de ander niet kwetsen. Daarnaast kan een slachtoffer of pleger van geweld zich schamen en dit verborgen willen houden. Het kan ook voorkomen dat jouw zorgen niet kloppen. Toch is het goed om daar achter te komen. Als er wel sprake is van geweld, verwaarlozing of misbruik, kun je samen bespreken hoe je hier iets aan kunt doen.

Wil je tips hoe je praat met iemand om wie je je zorgen maakt? In deze video zie je 5 tips hoe je het beste kunt praten met de persoon om wie je je zorgen maakt.

 

Je kunt contact met ons opnemen voor advies en ondersteuning. Als je met ons belt, krijg je een medewerker aan de lijn die goed naar jouw verhaal luistert en samen met jou kijkt wat er aan de hand is en welke hulp nodig is. Als je dat wilt kun je anoniem blijven. Soms is het geven van advies voldoende, soms moet er hulpverlening worden ingeschakeld. Iedere situatie vraagt om een andere oplossing.

Denk je dat een advies niet voldoende is? Dan kun je ook een melding doen. We bespreken samen of dit anoniem kan. Samen bepalen we wat de beste manier is om jouw zorgen te melden bij Veilig Thuis.

Twijfel je om contact met ons op te nemen? Of was er achteraf niet zoveel aan de hand? Dat geeft niet. Veilig Thuis Gelderland-Zuid komt niet zomaar in actie, dat mogen we niet eens. Dus ook bij twijfel is bellen altijd de beste keuze. Want als er wel wat aan de hand is, stopt het niet vanzelf. Dan is erover praten de eerste stap naar een oplossing.

Directe nood? Neem contact op met de politie. Bel in noodgevallen altijd direct 112.

Wat gebeurt er als je belt?

We luisteren naar je verhaal.

Je krijgt advies

We zoeken samen hulp

Wij zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag gratis bereikbaar. Bel met 0800 – 2000

Veelgestelde vragen

Slachtoffers van huiselijk geweld zien zichzelf niet altijd als slachtoffer. Vaak zijn er gevoelens van schaamte en onvermogen. Of juist hoop, dat het wel weer voorbij gaat. Maar ze hebben hulp nodig. Daarom is het zo belangrijk dat je de signalen herkent en hierover kunt overleggen met Veilig Thuis.

Link naar de pagina’s bij over geweld?

  • Partnergeweld
  • Kindermishandeling
  • Ouderenmishandeling
  • Ontspoorde mantelzorg
  • Financieel misbruik
  • Huwelijksdwang
  • Achterlating

 

Twijfel je om contact met ons op te nemen? Of was er achteraf niet zoveel aan de hand? Dat geeft niet. Veilig Thuis Gelderland-Zuid komt niet zomaar in actie, dat mogen we niet eens. Dus ook bij twijfel is bellen altijd de beste keuze. Want als er wel wat aan de hand is, stopt het niet vanzelf. Dan is erover praten de eerste stap naar een oplossing.

Ja, je mag anoniem melden. Iedere situatie vraagt om een andere oplossing. Soms ben jij de enige die de zorgen/signalen heeft gezien. Dan is het lastig om anoniem te melden. We bepalen altijd samen wat de beste manier is om jouw zorgen te melden bij Veilig Thuis.

Wil je advies en hulp voor de ander en/of jezelf? Je kunt je vragen stellen of je hart luchten. Je krijgt een medewerker aan de lijn, die aandachtig naar je verhaal luistert. Deze medewerker zet alles voor je op een rij, beantwoordt je vragen en geeft je advies.

Jij bepaalt of VTVeilig Thuis jouw gegevens wel of niet registreert. De medewerker vertelt jou welke keuzes jij hebt om het contact te registreren.