Per 1 juni 2020 is Veilig Thuis gestart met een landelijke chatfunctie. Dit op verzoek van de ministeries VWS en J&V en de VNG. Doel hiervan is om extra zorg te bieden aan slachtoffers die lijden onder de coronamaatregelen. De gedachte is dat er door de coronamaatregelen meer stress en geweld achter de voordeur spelen.
Bereikbaar blijven
Niet alle slachtoffers van huiselijk geweld kunnen eenvoudig via de telefoon contact met ons opnemen. Door de huidige coronamaatregelen is dit nog lastiger geworden. Om ook in deze tijd goed bereikbaar te zijn hebben we een chatfunctie in het leven geroepen. Burgers en professionals kunnen via een pop-up scherm op onze website een chat starten en ons om advies vragen. Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur.
Voor de chatfunctie werken we samen met de andere Veilig Thuis-organisaties in Oost-Nederland. Iedere dag bemant een Veilig Thuis-organisatie de chatlijn; Veilig Thuis Gelderland-Zuid doet dit op vrijdag. Inmiddels is besloten om de chatfunctie te verlengen tot 2021, gezien de meerwaarde voor direct betrokkenen en omstanders.