Bij de start van de eerste lockdown op 15 maart 2020 hebben we een document met maatregels opgesteld: hoe werken wij als Veilig Thuis tijdens deze crisissituatie? De maatregels die hierin worden omschreven, zijn bij de huidige lockdown nog steeds van kracht.
Het uitgangspunt van de maatregels is dat we onze wettelijke taken en verplichtingen kunnen blijven uitvoeren. En dat daarmee ons primaire proces van kracht blijft. Dat doen we op de volgende manier:
- We werken op kantoor met een minimale bezetting. Dit betekent dat er iedere werkdag ongeveer 10 personen aanwezig zijn, de andere collega’s werken thuis.
- We blijven 24/7 bereikbaar voor inwoners en professionals d.w.z. tijdens kantoortijden en in geval van spoed ook buiten kantoortijd.
- Bij uitzonderingen en/of bijzondere situaties overleggen onze medewerkers altijd met het managementteam van Veilig Thuis.
- Bij situaties van spoed of crisis ondernemen wij direct actie, maar we maken een extra afweging: is het nodig om de politie of een ambulance in te schakelen? We bespreken multidisciplinair of het nodig is om het bezoek live te laten plaatsvinden.
- Veilig Thuis heeft de Handleiding ‘Face-to-face contact tijdens de coronamaatregelen’ opgesteld. Hierin staat omschreven welke afwegingen wij maken bij het plannen van een fysieke afspraak. En welke alternatieve contactmogelijkheden er zijn (telefoon of beeldbellen).